Senyor Director General de Política Lingüística i Gestió del Multilingüisme
de la Generalitat Valenciana
Un any més els docents de secundària
d'idiomes contemplen amb desànim i resignació la realització de les proves
d'idioma de nivell A2 , les malaurades proves homologades.
Des del principi a l'any 2010, s'hi varem oposar i li varen fer arribar a
la nostra administració educativa les nostres queixes i opinions recolzades
pels sindicats sense que ens feren mai cas. Només tingueren reunions tècniques
de com s'havien d'administrar.
Un altra volta volen fer-vos arribar la nostra opinió des de
l'Associació de Professors d'Anglés de València, Alacant i Castelló (APAVAC)
a) Fer una prova no assegura l’ensenyament
de les llengües. Si no s’adapten els currículums de llengües al Marc Comú
Europeu de Referència de les Llengües , fer una prova que reconega A2 és una
burla a la tasca del professorat d’idiomes, que veuen que cal una prova per
reconèixer el que ells fan a classe. Són proves molt negatives per al
professorat, que dedica moltes hores. És absurd que hi haja un doble esforç que
porte a la mateixa acreditació.
b) Fer una prova que reconega A2 no és més
que una mesura propagandística i no és acceptable que es faça creure l'opinió
pública que la nostra administració educativa està molt dedicada a afavorir
l'aprenentatge de llengües estrangeres quan la realitat és ben diferent. Es
pretén a cop de decret que els nostres adolescents es posen al nivell de la
resta d'Europa pel que fa l'aprenentatge de llengües estrangeres sense incidir
en els problemes bàsics: Manca de dotació i mitjans a les escoles i instituts,
connexions a Internet deplorables, grups encara massa nombrosos, nul·la
formació i recolçament als docents d'anglés, manca d'avaluacions reals de les
polítiques d'idiomes estrangers i la seua implantació als centres, etc.
c) No és acceptable per als centres
ni per al professorat d'idiomes perquè els obliga a una paperassa i preparació
que suposa una càrrega afegida a les seues obligacions i que alteren
significativament l'activitat del centre pel nombre d'alumnes matriculats ,
l'alteració d'horaris, pèrdua de les classes de les assignatures d'idiomes
estrangers on els professors han d'estar examinant i altres disrupcions de tot
tipus.
d) No s'ha demostrat fins ara les
avantatges de les esmentades proves ja que fins ara no s'ha fet un informe de
valoració de les proves homologades des de la seua implantació en 2011. Encara
no sabem la seua repercussió en la qualitat de l'aprenentatge de llengües estrangeres.
A més a més de les raons de fons esmentades, hi d'altres que les resten
legitimitat.
1) Qualsevol cosa que no siga una prova
única i comuna, va contra les nocions d'equitat, rigor i universalitat que són
el suport i la validació de qualsevol certificació. Entenem , per tant, que
la prova homologada d’idiomes de nivell bàsic als IES i centres d’FP ha
de ser única i comuna i elaborada per una Comissió Coordinadora nomenada per la
Conselleria a aquest efecte i externa als centres , tal com es fa ara mateix a
les EOIs.
2) Tal com s’està fent
en aquests moments en que cada centre elabora la seua prova,
NO QUEDA GARANTIDA la igualtat d'oportunitats per als alumnes ja
que poden variar molt les condicions d'uns centres a uns altres.
3) La multiplicitat de proves
és incompatible amb les directrius unificadores del Marc Comú Europeu de
Referència de les Llengües, ja que atempta contra alguns dels seus
principis, entre d’altres, el de la TRANSPARÈNCIA i la
COHERÈNCIA en l'avaluació, els exàmens i les qualificacions.
Per tot el dit abans demanem a la nostra
autoritat educativa la supressió indefinida de les proves “homologades”
d’idioma als instituts de manera immediata.
València ,10 gener 2016
Josefina Julián
Mezquita,
Presidenta d'APAVAC